Isnin, 28 November 2011

jangan tau nak ada ANAK jeeee..lalalalalal~

assalamualaikum!!


yeah...pada asalnya nak buat tajuk entri : jangan tau BUAt ANAK je!
ehe..tapi rasanya..kurang agak manis laa..bagi gegurl yang manis lagi ayu macam i nih..amaigaddd!!!
ahawwww!!
so untuk mengukuhkan lagi fakta bahawa aku adalah gegurl yang manis..so buat la tajuk entri yang tak propa lagi kontroversi gitu..i tak suke tau! amaigadddd lagi! cakoii!


ok..
lelaki dan wanita..memang tercipta untuk satu sama lain..
bila adanya lelaki dan wanita..berlakulah proses-proses kehidupan yang seterusnya..dan bla...bla..blaaa...
wujudlah zuriat and baby yang omeyy omeyy angat macam aku..amaigaddd + cakoi!


apa yang PENTING??? kerjaaaaaasama! eh?interprem gak wonderpets nih! shuhhh..shuhhh...!!
ye..kerjasama memang la penting..tapi sebelum membesarkan anak dan menjaga anak sendiri atau jaga anak orang lain...PSIKOLOGI berkaitan anak-anak tu penting!!


yaa di dunia serba canggih dan indah lagi fana tambah cakoi ini,,, PSIKOLOGI KANAK-KANAK itu SANGAT PENTING...!!! anak-anak zaman ipad dan iphone atau yang seangkatan dengannya ini...tidak boleh dididik dengan cara anak-anak zaman 80-90an dulu..yaaa..sangat tidak RELEVAN kalau nak dirotan, di hanger, di tali pinggangkan..(bukan sit belt kereta)..di cakoi kan..dan sebagainya..yaa..sangat tidak relevan..sebab..anak-anak sekarang..ko jentik sikit dah bising 1 dunia..amaigadd!! manja tahapsss cakoi gitu!!


aku bukan la student yang sangat terer bab PSIKOLOGI ni..tapi aku suka memerhatikan tingkah laku dan persekitaran berkaitan manusia..dan melalui pemerhatian, otak aku akan bekerja dan cuba menilai, tapi sebagai manusia biasa,kelemahan pada diri sendiri masih ada!
.....aku sangat setuju sekiranya para pendidik, dan para ibu bapa atau bakal papa mama (amboi!) memahami dulu perkaitan hal psikologi kanak-kanak..kerana dengan adanya psikologi yang mendalam..akan mampu merealisasikan sebuah keluarga yang cemerlang gemilang dan cool gitu!!! yeahh!!


aku juga pernah menjadi pendidik sementara..sebelum bergelar mahasiswi...seriously! aku tak tau langsung perihal berkaitan psikologi kanak-kanak! main bantai jek mengajar...and manja-manja with students..budak-budak kan..yaa..kadang-kadang..aku rasa seronok and kadang..aku rasa stress yang terlampau!!! ilmu berkaitan cara nak kawal student? 0!!! yesss..zeeerooooo!!! kanak-kanak lingkungan 4-10 tahun adalah sangat hyper-active!!!
cara nak mengawal? aku sendiri pun sangat terkapai-kapai masa tu..especially, murid-murid pra-sekolah..usia? lingkungan 4-6 tahun...10 minit pertama,masih terkawal..tapi..selebihnyaa...berpeluh pala lutut aku!!!!


hambekkk ko!! anak-nak otromen suma murid-murid aku!!! aku jugak yang kena jadi raksasa!!








kenapa perlu ada PSIKOLOGI KANAK-KANAK??
--faham bagaimana cara kanak-kanak berfikir..berimaginasi..dan berkembang
--supaya cara pemikiran dan pendidikan orang dewasa terhadap kanak-kanak adalah seimbang...dengan tahap kanak-kanak berfikir...
--perkembangan kanak-kanak adalah bermula daripada persekitaran yang hampir dengannya...jika anda kaki bola..maka minatnya terhadap bola dan apex (keeper malaysia) yang penuh kontroversi turut sama,jika anda suka lempang laptop sebab marah main angry bird! anak akan terpengaruh juga,,,


SEBAB??
kanak-kanak berfikir dan berimaginasi dengan apa yang MEREKA LIHAT dan DENGAR...




bakal baby ku...ahawwww!!



siapa yang mereka lihat?siapa yang mereka dengar??
kita sendiri yang menentukannya~ ^_^






Tiada ulasan:

Catat Ulasan